Bloggartiklar

Hur ser framtidens grönsaksdisk ut?


Framtiden för grönsaksbranschen ser ljus ut. Samtidigt kommer efterfrågan på bekväm mat öka, vilket ställer krav på förädlade produkter och nya förpackningslösningar. Detta enligt SLU:s (Sveriges Lantbruksuniversitet) undersökning ”Framtidens grönsaksdisk”.

Deltagarna i studien, som presenterades förra året, är nyckelpersoner i det svenska handelssystemet samt frukt- och grönsaksansvariga, och de är överens om att försäljningen av grönsaker ökar och kommer att fortsätta öka i både värde och volym. Några tydliga trender sticker ut: hälsotrenden, ett ökat intresse för vegetarisk kost, ursprung och ekologiskt, ett ökat intresse för mat, matlagning, smak och variation och ett intresse för grönsaker i säsong.

Bekvämlighet och små förpackningar
Framtidens konsument vill äta hälsosamt, men lever också i en stressig vardag. Därför kommer efterfrågan på bekväma grönsaker att öka. En trend vi redan sett växa sig starkare. Det gäller allt ifrån rena produkter, till putsade, delade, skurna, rivna, förkokta och mixade. Det ska vara enkelt att laga bra mat. Rätt storlek på produkten framställs också som viktigt. Vi ser en tydlig trend mot mindre förpackningar, stora vitkålshuvuden minskar redan idag i försäljning, medan mindre ökar.

Svenskt och kål är vinnare
Undersökningen visar att förtroendet för de svenska grönsaksodlarna är högt och intresset för svenskt, ekologiskt och säsongsbetonat är, och kommer att fortsätta vara, stort. Tomat och gurka spås en fortsatt tillväxt, liksom rotfrukter och kål av olika sorter. Potatisen som har haft det lite tuffare på sistone, tros öka. Däremot får isbergssalladen se sig slagen av nya salladssorter och sallad i påse.

Stort sug efter kunskap
Undersökningen visar också att personalen i butikerna är en viktig faktor för att sälja produkter i frukt- och grönsaksavdelningen. Kunder ställer allt fler frågor och vill gärna ha tips på användningsområden. Detta innebär i sin tur att personalen behöver bra information från odlare och leverantörer så att de kan svara på frågor. Demonstrationer i butik, gärna av odlarna, tycker många är ett bra sätt att sälja på.

Här kan du läsa hela rapporten!

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPrint this page