Bloggartiklar

Frukt och grönt maxar träningen


Har du bestämt dig för att 2018 är året då du ska börja träna? Bra! Det är det bästa för både kropp och hjärna. Ta hjälp av frukt och grönt för att nå dina mål.

Träning ger inte bara fysisk hälsa – utan också mental. Vi blir inte bara starkare i kroppen utan också mer koncentrerade, gladare och avslappnade när vi tränar. Oftast får vi också ett sug efter det lite mer nyttiga när vi tränar, och kosten är viktig för att uppnå de resultat vi vill. Oavsett om det gäller viktminskning eller att bygga muskler.

Snabb skillnad
Är du otränad med lite för många kilo runt midjan och bestämmer dig för regelbunden träning så kommer du inom en 4-6 veckors period märka stor skillnad. Energiförbrukningen och förmågan att bränna fett ökar snabbt när man börjar träna, blodfettsvärdena förbättras direkt efter träning och blodsockernivån sänks och stabiliseras. Vill du få upp muskulaturen så tänk på att kroppen arbetar efter den så kallade överbelastningsprincipen. Det betyder att muskulaturen hela tiden måste belastas mer än vad den är van vid. Öka vikten och variera övningarna.

Banan för muskeltillväxt
Det du äter är byggstenar för kroppens celler och därmed viktigt även för din träning. Många som bygger muskler vet att kyckling och ägg är bra. Men även spenat och rödbetor är perfekt för dig som vill boosta träningen. De innehåller nitrat som sägs kunna öka uthålligheten och underlätta för kroppen att bygga muskler. Bananer är särskilt bra då de innehåller fler kolhydrater än annan frukt, samtidigt som banan innehåller stora mängder kalium och B6-vitamin, som är viktiga för muskeltillväxten. Kokos, grapefrukt och avokado är bra vid fettförbränning. Och rent allmänt så ger frukt och grönt en massa antioxidanter som stärker immunförsvaret och hämmar inflammationer i kroppen. Bra för muskler som är slitna efter träningen. Välj färgglada frukter och grönsaker. Gärna bär – de är fulla av antioxidanter.

Bra mellanmål för dig som tränar:
* Bananpannkaka
* Keso med äppelbitar och kanel
* Kvarg med bär på toppen

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPrint this page