Bloggartiklar

Det kluriga D-vitaminet


Har du förvarat kantarellerna från höstens plockning? Då är det dags att laga kantarellgrytor nu. På grönsakshyllan är det i stort sett bara kantareller som innehåller det vitamin vår kropp suktar efter under denna årstid – D-vitamin.

Egentligen är solen vår bästa D-vitaminkälla. Vilket ställer till det lite för oss nordbor. För att D-vitamin ska kunna bildas i huden måste den träffas av solens UVB-strålar, och dessa filtreras bort i atmosfären under vinterhalvåret här uppe i norr. Sommarens D-vitamin lagras visserligen i kroppen – men vanligtvis bara några månader.

Hjälper kroppen att ta upp kalcium
Varför är då D-vitaminet så viktigt? Jo, det gör så att kroppen kan ta upp kalcium som vi behöver för skelettet bland annat. Symtom på D-vitaminbrist kan vara trötthet, muskelsvaghet och värk i skelettet. I riskgruppen för att få brist är bland annat äldre människor, eftersom förmågan att bilda D-vitamin försämras med åldern, och veganer, eftersom de stora D-vitaminkällorna finns i animaliska produkter.

Fisk och mejeriprodukter är vinnarna
D-vitamin finns i fisk som lax, sill och makrill, i berikade mjölkprodukter, matfett och ägg. Ja, och så i kantareller. Servera smörstekta kantareller på rostat bröd, snurra ihop en kantarellrisotto eller servera tillsammans med stekt abborre. Om du inte plockade svamp i höstas – lägg det på minnet och gör det detta året istället.

Visste du att…
…det inte är allt solljus som ger oss D-vitamin? Ett tips är att titta på din skugga när du är utomhus. Om skuggan är lika lång eller längre än dig själv då tillverkas inget D-vitamin i huden.

…sommartid, mitt på dagen, brukar vara bäst tid för att fylla på med D-vitamin. Men en kvart brukar räcka.

…solarium ger inte D-vitamin eftersom det främst är UVA-strålning.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPrint this page